Tuesday, January 29, 2008

MENGATA ORANG LEBIH BODOH !!!

"Kenyataan Tok Pa kelmarin yang mendesak mahasiswa Malaysia supaya berikrar untuk tidak terlibat dengan parti-parti politik tertentu di peringkat nasional disifatkan sebagai kenyataan paling bodoh pernah keluar dari Kementerian Pengajian Tinggi (KPT)," katanya.
"Adakah hujah ini berpunca daripada kebodohan Tok Pa berhubung falsafah perundangan Negara? Apakah beliau tidak mengetahui konsep ketertinggian perlembagaan Malaysia yang menjamin hak bersuara mahasiswa termasuk bertanding dalam pilihan raya?
sumber: Harakahdaily (PMN ajak Menteri Pengajian Tinggi debat- Intan Abdullah, Mon Jan 28, 08 3:30:57 pm MYT)



Macam biasa penulis memetik mana-mana kenyataan menarik untuk tatapan pembaca. Setidaknya kita boleh menerima pendapat lain yang berbeza dengan kenyataan mahasiswa pro pembangkang (bukan istilah pro mahasiswa- salah tu!! Sebab dah banyak kali dah istilah di tukar ganti.)

Berikut merupakan kenyataan PMN dalam satu kenyataan media yang dihantar kepada Harakahdaily (PMN ajak Menteri Pengajian Tinggi debat- Intan Abdullah, Mon Jan 28, 08 3:30:57 pm MYT). Antaranya ialah;-

1.) "Sila nyatakan di mana kawasan pertandingan anda di Parlimen/DUN. PMN mencabar Tok Pa (Mustapa) bertanding menentang suara mahasiswa," ujar Presiden PMN, Azlan Zainal dalam satu kenyataan media yang dihantar kepada Harakahdaily.

2.) "Kenyataan Tok Pa kelmarin yang mendesak mahasiswa Malaysia supaya berikrar untuk tidak terlibat dengan parti-parti politik tertentu di peringkat nasional disifatkan sebagai kenyataan paling bodoh pernah keluar dari Kementerian Pengajian Tinggi (KPT)," katanya.

3.) "Adakah hujah ini berpunca daripada kebodohan Tok Pa berhubung falsafah perundangan Negara? Apakah beliau tidak mengetahui konsep ketertinggian perlembagaan Malaysia yang menjamin hak bersuara mahasiswa termasuk bertanding dalam pilihan raya?

4.) Kenapa beliau perlu takut bersemuka dan berdepan dengan PMN? Bukankah UMNO/BN terlalu kuat dalam pentas politik nasional?" katanya lagi.

5.) "Mahasiswa sudah lama menolak AUKU kerana ia terlalu bodoh untuk dipatuhi oleh mereka. Mengapa hari ini, PMN perlu tunduk pada akta yang bodoh ini?"

6.) "Kami bukan budak suruhan Tok Pa yang sanggup diperbodohkan, tetapi kami mahasiswa yang merdeka dan sanggup berdepan dengan apa jua ugutan KPT demi mengasak agenda perubahan dalam pilihan raya ini," demikian ujarnya. - mns

Anda saksikan sendiri bagaimana seorang mahasiswa yang masih belajar di UM dan belum memiliki ijazah sarjana muda pun sudah berani mengatakan orang lain bodoh!. Mahasiswa aspirasi tidak pernah bersikap ... seperti ini. Mereka kalau mahu berdebat dan tidak bersetuju dengan menteri mereka suarakan dalam Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan yang dibentuk sejak 2001 itu. (ditubuh zaman penulis dulu).

Sebenarnya tidak perlu mencabar sesiapa.. bertanding sahaja kalau ada kemampuan. Itu jawapan yang lebih mudah. Polemik hanya satu pembaziran tenaga jika sekiranya selepas ini PMN tidak jadi bertanding dalam pilihan raya. Ini jauh lebih memalukan dan memang gimik!!. Oleh itu fokus jika mahu bertanding silakan.

Ada juga kenyataan mengenai Perlembagaan Persekutuan dan Akta Universiti dan Kolej Universiti. Pada penulis, Tokpa dan universiti mempunyai asas menggunakan undang-undang AUKU yang tidak disukai itu. Penulis pun pernah juga berbincang dengan rakan-rakan peguam alumni aspirasi mengenai AUKU dan Perlembagaan Malaysia itu khususnya kebebasan bersuara yang rata-rata mahasiswa selalu utarakan. Penulis sertakan dalam artikel ini

PERKARA 10. KEBEBASAN BERCAKAP, BERHIMPUN DAN MENUBUH PERSATUAN.


(1) Tertakluk kepada Fasal (2), (3) dan (4);
(a) tiap-tiap warganegara adalah berhak bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran;
(b) semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata;
(c) semua warganegara adalah berhak menubuhkan persatuan;

(2) Parlimen boleh dengan undang-undang menggunakan:
(a) ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan (a) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain, ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakkan penghinaan terhadap mahkamah, fitnah, atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan;

(b) ke atas hak yang diberi oleh perenggan (b) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, atau ketenteraman awam;

(c) ke atas hak yang diberi oleh perenggan (c) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam atau akhlak.

(3) Sekatan-sekatan ke atas hak menubuhkan persatuan yang diberi oleh perenggan (c) Fasal (1) boleh juga dikenakan oleh mana-mana undang-undang mengenai buruh atau pelajaran.

(4) Pada mengenakan sekatan-sekatan demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam di bawah Fasal (2) (a), Parlimen boleh meluluskan undang-undang melarang perbuatan mempersoal apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau hak kedaulatan yang ditetapkan atau diperlindung oleh peruntukan bahagian 3, Perkara 152, 153 dan 181 berhubung dengan apa-apa jua melainkan berhubung dengan pelaksanaannya sebagaimana yang dinyatakan dalam undang-undang itu.
Kalau PMN mahu mengatakan bahawa Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi maka eloklah difikirkan secara mendalam mana-mana ayat yang penulis hitam dan condongkan itu.

Ia adalah sesuatu yang amat jelas bahawa undang-undang seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Cetak Mencetak, Akta Hasutan, Akta Universiti dan Kolej Universiti adalah bagi tujuan kepentingan keselamatan persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam. Ia jelas boleh diluluskan oleh Parlimen. Oleh itu pemakaian terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti terpakai di Universiti adalah sah dan diterima perlembagaan persekutuan sebagai Perlembagaan Tertinggi Malaysia. Tidak kah itu jelas?

Kalau kena tindakan dibawah akta AUKU mahasiswa masih boleh membela diri berdasarkan prosedur yang telah ditetapkan. Lagipun sudah banyak terbukti mahasiswa yang terlibat dengan salah laku AUKU dibebaskan atas sebab teknikal. Ini kan teknikal. Bukankah sudah ramai peguam dan pemimpin politik di Malaysia menang dengan cara teknikal. Sendiri mahu pandailah kena tangkap ke tak kena tangkap. Tak payah bising-bising melalak atau nak kata orang lain bodoh!. Nanti terkena diri sendiri...Lagipun mahasiswa kalau belum habis menuntut eloklah bermuhasabah diri dulu.

No comments: