Saturday, February 2, 2008

Cetus isu perkauman: Siapa dalang kes menconteng dinding surau di Kolej Ke-2 UM?

INSIDEN KOLEJ KE-2 UM

Siapa dalang menconteng bangunan ini? Tulisan tidak jelas seperti seorang yang tidak biasa dengan tulisan ini. (seperti baru belajar) Kemudian Al Quran masih tersusun rapi tanpa diganggu gugat. Yang dirosakkan adalah buku-buku di dalam surau. Adakah persatuan yang tidak suka dengan pengetua melakukan kerja-kerja ini?


Jabdin.J
Pemikirmahasiswaonline@yahoo.com

Sempena kehadiran YAB Dato’ Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi, Perdana Menteri ke program alumni Day : Home Coming 2008 pada 02 Februari 2008 bertempat di Dewan Tunku Canselor (DTC), Universiti Malaya sudah ada pihak cuba menangguk di air keruh apabila cuba mencetus isu perkauman dengan menconteng surau dinding Kolej Kediaman Ke 2. Katanya sudah ada usaha untuk mahu mengadakan demonstrasi semasa kehadiran PM itu.

Memang orang yang menconteng dinding surau itu cukup berani mengkhianati rumah Allah. Ada motif besar yang cuba disembunyikan dalam peristiwa ini apabila contengan yang dibuat di surau kolej terbabit dikatakan ditulis dalam bahasa India. Mungkin ia bermotif mahu memburukkan pihak lain dalam kes ini. Kes di Kolej ini menimbulkan rasa tidak senang yang mendalam apabila perkata “om” dikatakan di tulis di dinding surau.

PMIUM berlagak seperti hero. Benarkah PMIUM ikhlas berjuang?
Kajian Kes: Kes Contengan di Pejabat PMIUM suatu ketika dulu



Anda masih ingat dengan peristiwa contengan bangunan di pejabat PMIUM dulu? Pejabat PMIUM adalah pejabat yang dikawal 24 jam dan sentiasa mempunyai penghuni. (Kan PMIUM sangat aktif jadi pejabat sentiasa berorang). Persoalannya siapakah yang menconteng bangunan Pejabat PMIUM ini jika pejabat ini sentiasa dikawal 24 jam? Bodoh sangatkah pihak musuh mahu menconteng bangunan yang sentiasa dikawal 24 jam oleh ahlinya. Sendiri mahu fikirlah kan sejauhmana kebenaran isu ini.


Semoga mereka yang melakukan perbuatan ini mendapat hidayahnya? Hari ini PMIUM berhempas pulas untuk membina nama semula. Persatuan yang gagah sejak 30 tahun lalu tumbang dengan hanya 5 tahun oleh kekuatan mahasiswa aspirasi. Allah lebih Maha Adil dan Penyayang dengan hamba-hambanya yang benar.

Kes Kolej ke-2 UM

Siapakan dalangnya? Umum terlebih dahulu kita cuba memahami apa yang berlaku di Kolej ini.

Isunya mungkin bersifat peribadi apabila ada mahasiswa UM yang tidak berpuas hati dengan pengetua kolej ke-2 iaitu Profesor Dr. M. Rajentheran ( Pengetua KK2 dan Pensyarah di Jabatan Pengajian India, Fakulti Sastera & Sains Sosial, Universiti Malaya ) dan Mahaganapathy Dass a/l Paskaradass ( Penyelia kolej dan Penolong Pendaftar di Pusat Pelajar Antarabangsa, Bahagian Komunikasi Korporat, Universiti Malaya). Tuduhan mereka ialah Kolej ini terlalu ramai mahasiswa India. Oleh itu mereka tidak berpuas hati.

Tidak sukar untuk menjangka dan menilai perlakuan siapakah yang melakukan perbuatan menconteng dan melakukan pencerobohan surau tersebut. Namun penulis tidak mahu menuduh sesiapa. Biarlah Allah yang membalasnya. Banyak perkara yang menyangsikan dalam kes ini.

Apapun paling penting Al Quran kitab suci Islam dalam surau ini tidak dirosakkan. Malah masih tersusun rapi. Kalau di luar negara yang melibatkan kaum dan agama sudah tentu kitab-kitab suci akan menjadi mangsa. Yang diconteng ialah hanya dinding dan juga menyepahkan buku-buku dalam surau tersebut. Betapa takutnya sipenceroboh. Mungkin dia masih memahami mengenai perkara dosa dan pahala?

Jadi siapakah dalangnya? Siapakah yang melaporkan kes? Siapakah yang gila publisiti dalam kes ini? Jika kes ini dijadikan isu perkauman rasanya pihak yang melakukan perkara ini sangat silap. Gerak saraf seperti ini sangat boleh dijangka. Anda mungkin sudah tahu siapa dalangnya? Mungkin lebih baik kita BERSUMPAH DENGAN AL QURAN SIAPA YANG MELAKUKANNYA. Semoga mereka yang melakukan perbuatan ini bertaubat kepada Allah. Wassalam.

No comments: