Sunday, January 20, 2008

PMN dengan Gimik Politik Terdesak!!


Bolehkah seorang Mahasiswa yang belum menamatkan pengajian mahu menubuhkan sebuah Parti? Gambar di atas: Mahasiswa UM Akademi Pengajian Islam. Diri sendiri belum memiliki Ijazah sudah bertindak seperti wakil Rakyat. Diri sendiri belum terurus sudah berlagak mahu membela rakyat. PMN katanya akan bertanding dalam pilihan raya umum ke 12. Kerusi pilihan raya Malaysia ialah 219 (sekarang 222). Mahu majoriti besar mesti mempunyai 146 kerusi untuk memerintah negara. Bolehkah mahasiswa menyediakan calon-calonnya? PAS parti mentor GAMIS/ PMN dalam tahun 2004 pun hanya meletakkan calon sebanyak 85 kerusi sahaja dan hanya menang 6 kerusi (PAS pun tak larat nak letak 219 calon) , PKR pula meletakkan 58 calon dan menang 1. Agaknya berapa calon dari Parti Mahasiswa Negara The Gimik? Berapa agaknya wang yang mereka ada untuk bertanding? kalau mereka ada wang siapa yang beri wang tersebut? adakah pihak luar? atau parti dalam negara?

PMN Gimik

Gamis, BBMN dan SMM telah mengadakan demonstrasi haram di hadapan pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya Putrajaya pada 7 Januari 2008. Mereka mengadakan demonstrasi bertujuan untuk menubuhkan Parti Mahasiswa Negara (PMN). Kerana publisiti teknik PMN ialah mengadakan domonstrasi didepan SPR walaupun SPR bukanlah badan yang meluluskan penubuhan sebuah parti. Mungkin disebabkan kesedaran kebangangan itulah maka selepas itu barulah mereka pada 18 Januari lalu ke Jabatan Pendaftaran Pertubuhan di Putrajaya sekali lagi. Parti Mahasiswa Negara (PMN) melahirkan hasrat meletakkan calon bebas di beberapa kerusi dalam pilihan raya umum akan datang atas alasan hilang kepercayaan pada parti-parti serta pemimpin politik di negara ini.


Menurut Jurucakap PMN Mior Isfandy Mior Azizan, calon bebas dari kumpulan itu akan dipilih daripada kalangan graduan memandangkan kekangan Akta Universiti dan Universiti Kolej 1971 menghalang mahasiswa menyertai kegiatan politik. PMN katanya dalam proses untuk mendaftarkan parti sebagai sebuah pertubuhan siasah dan sekarang bergiat atas nama persatuan (GAMIS).

Wakil PMN Mior Isfandy Mior Azizan telah ditemubual oleh wartawan asing dan disiarkan secara langsung melalui media Malaysiakini.com. Ini adalah jelas menunjukkan mahasiswa cuba dihasut oleh agen luar.

Alasan GIMIK PMN

PMN berkata mereka hilang kepercayaan terhadap parti-parti politik sama ada parti kerajaan atau pembangkang yang ada pada hari ini. Pertandingan dalam pilihan raya seolah-olah hanya antara golongan aristokrat dari parti memerintah atau parti-parti pembangkang yang mewarisi empayar politik daripada kaum kerabat mereka. Suatu kenyataan yang berani dari anak didik perkaderan pembangkang terhadap mentor mereka di Taman Melewar. Bayangkan pertubuhan haram perkaderan pembangkang seperti Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung Malaysia (GAMIS), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Badan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN) (kecuali Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), mendakwa mereka adalah badan yang bebas!!
Pelopor-pelopor PMN Sekumpulan mahasiswa yang tidak menghabiskan pengajian di UM bersama dengan rakan-rakan mereka bertindak mengajar parti-parti yang ada dalam negara ini. Kumpulan PMN yang didominasi PMIUM ini mendakwa mereka adalah suara rakyat. Mereka berjuang untuk kebajikan rakyat. Ijazah Sarjana Muda belum ada digenggaman sudah pandai mengajar orang lain yang lebih tahu dan matang mengenai politik. Di sini penulis paparkan mengenai latar belakang pelopor PMN. (Berdasarkan gambar yang disebarkan dalm Internet)


Mahasiswa diperalatkan.


Gambar Tengah: Sheikh Omar Baghrib bin Sheikh Ali- Pengerusi SMM dan Exco PMIUM. Bekas Pelajar Nilam Puri dan sekarang Mahasiswa API. Mahasiswa tahun 3. Beliau merupakan mastermind mana-mana demonstrasi mahasiswa di Malaysia termasuk membawa mahasiswa demonstrasi 10 November (BERSIH). Beliau sering menjadi jurucakap demonstrasi. (Seperti dalam gambar)





1.) Azlan Zainal – Exco Akademik PMIUM. Mahasiswa API UM tahun 3. Banyak terlibat dengan demonstrasi jalanan di Malaysia bersama Sheikh Omar Baghrib bin Sheikh Ali. Beliau telah membuat demonstrasi sekali lagi bersama PMN di depan pejabat ROS untuk mendaftarkan PMN

2.) Nursyuhada Mustaffa- Pengerusi Siswi PMIUM/ Timbalan Helwani GAMIS. Mahasiswi Fakulti API dan Sains Gunaan. Mahasiswi tahun 3 UM. Beliau mastermind membawa bersama dalam demo atau gerakan.




Pengajian tidak tamat lagi di Universiti mahu bertindak sebagai wakil rakyat. Diri sendiri pun belum terurus ini kan pula mahu mengurus rakyat


Implikasi Gimik PMN

1. Mengheret mahasiswa di Institusi Pengajian Tinggi Malaysia terlibat dengan politik kepartian. Tidak akan memfokus kepada pengajian semasa di universiti.


2. Sebuah gimik mahasiswa pro pembangkang untuk mendapat simpati dan sokongan mahasiswa di negara ini.

3. PMN akan menjadi alat parti pembangkang di negara ini sekiranya pendaftaran sebagai parti diluluskan oleh pejabat pendaftar pertubuhan (ROS).

4. PMN sebagai organisasi yang mengancam keselamatan negara kerana kebanyakan ahli yang terlibat menubuhkan PMN adalah pertubuhan haram seperti GAMIS, SMM dan BBMN selain PMI yang banyak dikaderkan oleh PAS. Siri demonstrasi mahasiswa di negara ini banyak dipelopori kumpulan ini.

Mencadangkan kepada pihak Kerajaan/ IPTA masing-masing

Sebagai aktivis mahasiswa Malaysia yang sudah merasai bahaang tahun 1999 yang banyak merosakkan negara. Maka penulis mengesyor kepada pihak kerajaan dan ppihak universiti supaya mengambil jalan/langkah ini iaitu:-


1.) Tidak meluluskan pendaftaran organisasi seperti GAMIS, BBMN dan SMM termasuk pendaftaran Parti Mahasiswa Negara yang diasaskan oleh kumpulan ini. Mahasiswa Malaysia tidak boleh berparti ia jelas termakstub dalam AUKU.

2. ) Tindakan tegas menggunakan Kaedah-kaedah Tatatertib Universiti (AUKU 1971) untuk mendakwa mahasiswa yang jelas melanggar undang-undang kerajaan. Seksyen yang bersesuaian ialah;

i.) Seksyen 15, AUKU 1971 – Larangan pelajar atau pertubuhan terlibat dengan persatuan/pertubuhan luar

ii.) Dibawah Kaedah-Kaedah Tatatertib Universiti (universiti masing-masing)
iaitu Menganjurkan perhimpunan, menggunakan pembesar suara,
penggunaan sepanduk, kegiatan pelajar luar kampus dan representasi berhubungan
dengan universiti (Imej dan nama baik universiti).

Demonstrasi haram dan cadangan penubuhan PMN adalah jelas bertentangan dengan Kaedah-kaedah Tatatertib Universiti. Penglibatan mahasiswa dalam politik dan demonstrasi khususnya mahasiswa pro pembangkang seringkali menjurus kepada masalah ancaman keselamatan negara. IPTA seperti UM mesti berani mengambil tindakan tegas terhadap mahasiswanya yang jelas melanggar salah laku mahasiswa. Ia pernah dikuatkuasakandi UM pada tahun 2001 ketika kes Kebakaran Dewan Tuanku Canselor (DTC) dan kes majalah menghina pemimpin negara melalui majalah Varsity 2001 MPP UM. -JJ

No comments: