Sunday, January 20, 2008

Ukurlah Baju di Badan Sendiri


Jabdin bin Juhat
Jabdin79@yahoo.com

Kemenangan paling bergaya

Pilihan raya kampus 2006/2007 membuktikan betapa mahasiswa aspirasi menang secara adil. Kekalahan mahasiswa aspirasi di UIAM sudah dijangka. Bagi penulis mereka berhak memenanginya.

Selepas sahaja keputusan pilihan raya kampus di umumkan media masa begitu ligat menceritakan kemenangan dan kekalahan. Terima kasihlah kepada Utusan Malaysia, dan Kosmo yang menyiarkan kemenangan bergaya mahasiswa aspirasi sebagai subjek muka depan. Anda membenarkan mahasiswa aspirasi tersenyum menuai hasil sejak mereka ditimpa bencana malang tahun 1980, 1990an malah sehingga tahun 2002.

Selepas pilihan raya begitu banyak kritikan tajam kepada mahasiswa aspirasi. Mereka mendakwa bahawa pilihan raya tidak dilakukan dengan adil, terdapat campurtangan pihak universiti, kerajaan dan budaya melabel mahasiswa.

Siapakah yang tidak tahu betapa PAS sudah menghasut mahasiswa kampus melalui Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) sejak tahun 1980an ? Siapakah yang tidak tahu betapa pada tahun 1999 media harakah milik PAS juga begitu mendabik dada mengatakan pro aspirasi kerajaan kalah teruk? Ini dipaparkan di muka depan akhbar Harakah. Jadi siapa yang memulakan label ini? Mengapa marahkan Utusan dan Kosmo?

Benarkah tidak wujud mahasiswa pro pembangkang? Penulis merupakan aktivis mahasiswa tahun 2000/2001. Pengalaman di kampus sebagai pemimpin mahasiswa jelas membuktikan betapa parti pembangkang begitu kuat menghasut mahasiswa kampus. Penulis sendiri pernah menghadiri program PAS bersama Mahfuz Omar (Ketika itu Ketua Dewan Pemuda), ceramah Wan Azizah Wan Ismail dan Uztaz Akil Hayy pada tahun 2001.

Penulis seperti Lutfi Othman, Azmi Shaharum (The Star- Pemangku Dekan Fakulti Undang-undang UM) yang menulis tentang pilihan raya kampus penulis cadangkan sesekali tulis juga betapa hebatnya PAS sewaktu ketika dulu menghasut warga kampusnya. Bagaimana pembangkang memperbodohkan mahasiswa, memperalat HEP, mempergunakan dekan yang pro mereka dalam pilihan raya kampus dan lain-lain lagi. Janganlah pura- pura lupa.







Ukurlah baju di badan sendiri

Bagi mahasiswa pro pembangkang dan pembangkang yang meratapi kekalahan ini penulis hanya menyatakan bahawa kalah itu memang pedih. Pertandingan ini dilakukan di atas padang yang sama. Kekalahan mahasiswa pro pembangkang jelas membuktikan bahawa mahasiswa di kampus tidak berminat dengan mahasiswa yang terlalu berpolitik di dalam kampus.

Bukankah PAS telah menggerakkan unit gerak kerjanya menawan kampus melalui Pengarah Jabatan Pembangunan Pelajar PAS tetapi tetap tidak berjaya? Di UKM misalnya pertandingan satu lawan satu antara mahasiswa aspirasi dan pro pembangkang (IPU/MAMPU). Namun kemenangan tetap berpihak kepada mahasiswa aspirasi.

Kemenangan mahasiswa aspirasi dalam pilihan raya kampus 2006/2007 memberi mesej yang jelas betapa mahasiswa sekarang tidak berminat dengan parti politik kepartian di kampus. Oleh itu tidak adillah mengecam mahasiswa dengan kecaman mahasiswa beku idealisme atau tidak intelektual. Pengundi dalam kampus sudah membuat pilihan maka hormatilah pilihan majoriti pengundi yang memilih.









No comments: